Kryssloggen 28 augusti 2016 • Uppdaterad 29 augusti 2016

På kryss i Sundet 29 augusti – 4 september

På söndag morgon går MSC cruises MSC Musica söderut i Sundet och passerar Kronborg vid halv sex-tiden. Det är en 8-dagars kryssning som startade i Kiel och kommer att gå på de norska fjordarna. Första stoppet är Köpenhamn, därefter blir det Stavanger, Flaam, och Hellesylt/Geiranger innan man är tillbaka i Kiel.
Priserna för kryssningen per person har legat på mellan 6 900 och 12 700 kronor beroende på hyttkategori och bokningstillfälle.
MSC Musicas nästa resa är en 13-dagars repositioneringskryssning till Medelhavet. Den elfte september lämnar hon Sundet och går via strandhugg i Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal och Gibraltar till Genua.
I november går MSC Musica till Sydamerika där hon under vintern ska kryssa mellan Argentina, Brasilien och Uruguay.
MSC Cruises är med sina 12 fartyg världens fjärde största kryssningsrederi och störst i Europa. Under 2012 reste sex procent av alla kryssningsresenärer med rederiets fartyg.
Ägaren, det italienska Mediterranean Shipping Company, rankas som nummer två i världen, efter danska Maersk, då det gäller containertrafik.
MSC Musica byggdes på det franska storvarvet vid Atlantkusten, STX Europe i Saint-Nazaire.
Fartyget var det första av fyra i den klass hon gett namn åt.
MSC Musica döptes i Venedig av Sophia Loren 29 juni 2006. Hon är nära vän till redarfamiljen och Gianluigi Aponte. Sophia Loren har tagit på sig rollen som gudmor för kryssningsrederiets alla nybyggen. Senaste gången som den italienska filmikonen svingade champagneflaskan var i Genua den 23 mars 2013 då hon gav namn åt MSC Preziosa.
MSC Musica är på 92 409 bruttoton, 294 meter långt, 32,3 meter brett och har ett djupgående på 7,8 meter och kryssningsfarten är 23 knop.
Ombord finns det plats för 2 536 passagerare i 1 268 hytter. Besättningen uppgår till 987 personer.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Måndag
05.30 Azamara Quest 30 277 brutto, 181 meter, 694 passagerare.
05.30 Mein Schiff 4, 99 430 brutto, 295 meter, 2 506 passagerare.
Tisdag
02.30 Regal Princess, 142 229 brutto, 330 meter, 3 600 passagerare.
Onsdag
06.30 Arcadia, 84 342 brutto, 290 meter, 1 968 passagerare.
Torsdag
07.00 Celebrity Silhouette, 122 210 brutto, 315 meter, 2 886 passagerare.
Fredag
06.00 Viking Sea, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
Lördag
05.30 MSC Opera, 65 591 brutto, 275 meter, 2 679 passagerare.
06.00 Costa Favolosa, 113 216 brutto, 290 meter, 3 780 passagerare.
Söndag
05.30 MSC Musica, 92 409 brutto, 294 meter, 2 536 passagerare.
Nordgående
Måndag
17.30 AIDAdiva, 69 203 brutto, 252 meter, 2 050 passagerare.
18.30 Mein Schiff 4.
Tisdag
19.30 Regal Princess.
Onsdag
19.30 Arcadia.
Torsdag
20.00 Celebrity Silhouette.
Lördag
19.00 Costa Favolosa.
Söndag
18.30 MSC Musica.

Kryssloggen 21 augusti 2016

Polsk tremastad skönhet

Plötsligt dök hon upp i soldiset, Dar Młodzieży, det polska skolskeppet på väg norrut. Visseligen inte med segel, utanför motor, men snygg ändå.

Kryssloggen 21 augusti 2016 • Uppdaterad 18 augusti 2016

På kryss i Sundet 22 – 28 augusti

På söndag, redan halv fyra på morgonen, går Royal Caribbean International Cruise Lines Serenade of the Seas söderut i Sundet med Köpenhamn som mål. Där, vid den nya kryssningskajen, avslutas en åtta dagar lång kryssning på de norska fjordarna. De nya passagerarna installerar sig och på söndagskvällen, vid halvsju tiden, passeras Helsingborg för sista gången denna säsong. Serenade of the Seas ska flyttas till varmare vatten och inleder en 16-nätters Atlantkryssning till Boston.
I tur och ordning besöker man Oslo, Kristiansand, Island och Reykjavik (två dagar), Isafjordur, Akureyri, därefter går man till Halifax på Nova Scotia innan kryssningen avslutas i Boston den 12 september. De billigaste 15 kvadratmeter stora insideshytterna kostar 13 400 kronor och Royal Suite på 94 kvadratmeter går lös på cirka 185 000 kronor. Alla priser är per person och utan rabatter.
Serenade of the Seas byggdes på Meyer Werft i tyska Papenburg och överlämnades till Royal Caribbean 30 juli 2003. Dåvarande Vikenbaserade Tillberg design utformade fartygets inredning. Sedan 2008 återfinns Tillbergs i Höganäs småbåtshamn.
Serenade of the Seas är ett av fyra Radiance class fartyg i Royal Caribbeans flotta som totalt innefattar 25 fartyg.
Ombord finns bland annat tio restauranger, en nästan 70 kvadratmeter stor bildskärm på pooldäck, 16 barer och lounger. På kvällarna, i fartygets nio våningar höga atrium, uppträder Cirque du Soleil Aquatronica Aerialists med en hissnande och spektakulär show.
Fartygets brutto är 90 090 och längden är 293,2 meter. Den största bredden är 32,3 meter och skeppet har ett djupgående på 8,5 meter. Kryssningsfarten är 25 knop. På Serenade of the Seas 12 passagerardäck finns plats för 2 490 passagerare i 1 055 hytter av dessa har 829 havsutsikt. Besättningen uppgår till 891 personer.
Serenade of the Seas återvänder till Köpenhamn den tredje maj 2017.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Måndag
06.30 Costa Luminosa, 92 720 brutto, 294 meter, 2 260 passagerare.
Tisdag
05.30 Mein Schiff 5, 99 800 brutto, 295 meter, 2 534 passagerare.
09.30 AIDAluna, 69 203 brutto, 252 meter, 2 050 passagerare.
Torsdag
05.30 Marina, 66 084 brutto, 238 meter, 1 258 passagerare.
Fredag
06.00 Viking Star, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
Lördag
04.30 Norwegian Star, 91 740 brutto, 294 meter, 2 346 passagerare.
05.30 AIDAdiva, 69 203 brutto, 252 meter, 2 050 passagerare.
06.00 Costa Favolosa, 113 216 brutto, 290 meter, 3 780 passagerare.
Söndag
04.30 Serenade of the Seas, 90 090 brutto, 293 meter, 2 490 passagerare.
05.30 MSC Musica, 92 409 brutto, 294 meter, 2 536 passagerare.
05.30 Seven Seas Voyager, 42 363 brutto, 206 meter, 745 passagerare.
Nordgående
Måndag
19.30 Costa Luminosa.
Tisdag
18.30 Mein Schiff 5.
23.30 Viking Sea, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
Lördag
18.30 Norwegian Star.
19.00 Costa Favolosa.
Söndag
18.30 Serenade of the Seas.

Kryssloggen 20 augusti 2016

Flygande avgång för Zuiderdam

Zuiderdam på gång mot Köpenhamn, samtidigt som man hissar upp den sista tenderbåten. Det går undan i kryssningsbranschen.

Kryssloggen 20 augusti 2016

Zuiderdam Helsingborgs sista kryssare denna sommar

Holland America Lines M/S Zuiderdam ligger på Helsingborgs redd, äntligen.

De tre senaste försöken/besöken blev avblåsta i dubbel bemärkelse på grund av allt för besvärliga vind- och strömförhållanden.

Den nu aktuella 12 nätters kryssningen, som kallas ”Baltic Adventure”, påbörjades i Köpenhamn. I tur och ordning besöks Warnemünde (Berlin), Tallinn, S:t Petersburg (två dagar), Helsingfors, Stockholm, Kiel, Göteborg och Helsingborg innan kryssningen avslutas i Köpenhamn.
Biljettpriserna låg mellan 12 000 och 48 000 kronor per person i dubbelhytt.
Zuiderdam levererades från Fincantieris Margheravarv, nära Venedig i Italien, 15 november 2002
Det finns plats för maximalt 2 272 passagerare och besättningen uppgår till 842 personer.
Fartyget är på 81 769 brutto och är 291 meter långt, 32 meter brett och har ett djupgående på 7,8 meter. Kryssningsfarten är 22 knop.
Vid 18-tiden i kväll ska fartyget gå till Köpenhamn. Detta är Zuiderdams sjätte och sista besök i Helsingborg för denna säsong.

Kryssloggen 19 augusti 2016

Intensiv kryssningshelg för Helsingborg

Helgen blir en ordentlig avslutning på Helsingborgs kryssningssäsong då närmare 3 500 kryssningsturister kommer på besök. Idag kommer AIDAaura och i morgon lördag bli Zuiderdam årets sista anlöp.

Strax innan klockan åtta la det tyska fartyget till i Helsingborg för andra gången denna sommar. Fartyget kom norrifrån och har förtöjt i Sydhamnen.
Det är en väldigt speciell 21-nätters kryssning som avrundas med Helsingborg som sista hamn innan man avslutar i Kiel på lördag morgon.
Treveckorsresan såldes som en exklusiv förhandsvisning av rederiets Grönlandskryssningar nästa år. Frisk polarluft, varma gejsrar och promenader i midnattssolen är några av programpunkterna.
AIDAaura utgick från Kiel den 30 juli och första hamnen var Stavanger/Lysefjorden. Därefter blev det Seydisfjordur och Akureyri på Island, Prins Christian Sund, Nuuk, Sisimiut och Qaqortoq på Grönland, Reykjavik (två dagar) och Kirkwall på Orkneyöarna innan man kommer till Helsingborg. Biljettpriserna låg på mellan 33 000 och 70 000 kronor per person i dubbelhytt.

AIDAaura levererades från det tyska Aker MTW varvet i Wismar och döptes av supermodellen Heidi Klum i hemmahamnen Warnemünde den 12 april 2003.
AIDAaura är på 42 289 brutto, 203 meter långt, 28,1 meter brett och har ett djupgående på 6,2 meter.
Kryssningsfarten är 20 knop. Det finns plats för 1 266 passagerare (maximalt 1 300) i 633 hytter. Besättningen uppgår till 418 personer.
Aida cruises, bildades ursprungligen som Deutsche Seereederei 1952 och har sitt huvudkontor i Rostock.
Man gick in i passagerarmarknaden på 1960-talet, men efter Tysklands återförening 1990 privatiserades rederiet och köptes av Deutsche Seetouristik.
Alla deras elva fartyg har stora röda munnar och ögon målade på förskeppet. Rederiet ingår sedan 1999 i världens största kryssningskoncern, den brittisk-amerikanska Carnival-gruppen.
AIDA cruises är det marknadsledande kryssningsrederiet i Tyskland. Målgruppen är medelålders och yngre aktiva tysktalande gäster. Fartygen har eget ölbryggeri ombord, särskilt soldäck för nudister och medför ett större antal mountainbikes som kan hyras för utflykter.

Kryssloggen 17 augusti 2016 • Uppdaterad 18 augusti 2016

Jordenruntseglare pausar i Helsingborg

24 månader jorden runt har Anna och Stefan Berg ritat in på sin jordglob.

Att segla runt jorden kan man göra på många sätt. I morse kom Anna och Stefan Berg till Helsingborg med sin S/Y Ayama.

De har varit borta i två år och valde att göra resan med World ARC.
Man seglar tillsammans med andra båtar och gör ett antal gemensamma strandhugg. Den stora fördelen, så som Anna och Stefan ser det, är att man har en ovärderlig hjälp av organisation när kommer till Galapagos och då man går genom Panamakanalen.
Atlantic Rally Cruising (ARC) startades 1986 med att en engelsman organiserade en Atlantöversegling. Man har gemensam start och målgång, koll på båtar och säkerhet samt lite festligheter tillsammans. Konceptet har vidareutvecklats och nu finns det många varianter där World ARC är en.
Man kan som Anna och Stefan starta i Saint Lucia, eller så väljer man Australien. Båtar som bestämma sig för att lämna efter halva seglingen kan gå med i nästa upplaga för att slutföra sin resa.

Parets Ocean Cruiser 42 byggdes 2002 i Danmark, men byssan och hela båten är ombyggd av Stefan Berg.

-Vi har fått frågan många gånger, ”Varför seglar ni med Arken?” Många tycker det är dyrt, grundavgiften är mellan 14 000 och 15 000 engelska pund för själva båten, sen tillkommer avgifter för gäster då det gäller middagar och inklareringar, berättar Anna och Stefan.

Två tredjedelar av kostnaden är just avgifter i samband med Galapagos och Panama. Därutöver löser organisationen alla handlingar som rör tull och immigrationsmyndigheter åt seglarna. Många av platserna på resan är tidigare brittiska kolonier, där man har en väl utvecklad och komplicerad byråkrati, vilket kan vara skönt att slippa.
-De flyger runt gubbar i gula tröjor som möter oss, med SIM-kortet i handen, i varje hamn. Vi gillar konceptet. Man kan göra allt detta själv, men för oss var det viktigt att hinna runt på 15 månader och fastnar man någonstans, då får man vänta i ett år på rätt vindförhållanden, förklarar Stefan.

Sovrummet ligger akteröver och är rejält tilltaget.

Vad var bäst under resan?
-Att snorkla med Valhajar utanför S:t Helena.
Hade ni något missöde, haveri?
-Vi sköra storen mellan Kapstaden och S:t Helena.
Längsta seglingsbenet?
-Tre veckor, men det går fort. Man lyssnar på musik, tittar på film och läser böcker. Och jag jobbar med min smyckestillverkning, säger Anna och Stefan fyller i:
-Lugna passager, som Stilla havet, då är det rätt passiv segling. Är det jobbiga seglingar då behöver man inte fundera på vad man ska göra. Det blir aldrig långtråkigt.
Hur mycket har varit segling respektive tid i land?
-I Sydafrika var vi en hel månad, men minst 60 procent av tiden var vi i land, säger Stefan och sen tar hans ingenjör sinne över:
-Man kan räkna ut det, 26 000 sjömil och dela det med sex knop och sedan tiden…
Totalt blev det 38 000 sjömil segling under två år.

Kaminen eldas med diesel och toan är av genuin brittisk konstruktion (1937), det vill säga komplicerat handhavande.

Nu är paret Berg på väg till sommarstället utanför Sölvesborg, men sedan är framtiden lite oviss.
Klart är däremot att Anna och Stefan ska ta hand om Helsingborgsbyrån Poseidons eskadersegling med tre katamaraner runt Kuba i november. Båtarna är runt 45 – 47 fot och det finns några platser kvar.
-Vi längtar redan, säger Anna och Stefan med ett stort leende.
Läs om mera om Anna och Stefan Bergs båt och segling på deras facebook.

Anna och Stefan Berg framför sitt hem, 12,9 meter segelbåt. Paret har bott i Japan och namnet Ayama, är japanska för berg…
Kryssloggen 14 augusti 2016 • Uppdaterad 12 augusti 2016

På kryss i Sundet 15 – 21 augusti

På torsdag, cirka 18.30, passerar det seglande kryssningsfartyget MSY Wind Surf Helsingborg på sin väg norrut i Sundet.
Fartyget byggdes 1989 som MSE Club Med 1 på Societe Nouvelle de Ateliers et Chantiers du Havre i franska Le Havre. Mellan 1990 och 1997 seglade skeppet för det franska reseföretaget. Windstar förvärvade fartyget från Club Med Cruises 1998, och döpte om henne till Wind Surf.
Windstar cruises har tre segelfartyg som när de introducerades på marknaden inleddes en ny era inom lyxkryssningssegmentet. Fartygens rigg är specialbyggd och har ett avancerat datorsystem med vilket man hissar de sex seglen på några minuter.
Rederiet har även tre mindre yachtliknande fartyg, Star Pride, Star Legend och Star Breeze. Fartygen förvärvades från Seabourn Cruise Lines där de kryssat under namnen Seabourn Pride, Seabourn Legend och Seabourn Spirit.
Stilen ombord beskrivs som avslappad elegans och kryssningsgästerna uppmanas att lämna sina formella kläder hemma. Det råder fri middagssittning ombord, man äter när och med vem man vill, i de fyra restaurangerna.
Den aktuella elvadagarskryssningen, ”Scandinavian Tapestry”, startade fredagen den 12 augusti med två dagar vid kaj i Stockholm. Därefter besöks, Visby, Warnemünde (Berlin), Köpenhamn (två dagar), Skagen, Oslo och Kristiansand innan man avslutar i Edinburgh. Katalogpriserna har legat mellan 27 000 och 60 500 kronor per person i dubbelhytt.
Wind Surf är på 14 745 brutto, 162 meter långt (med bogspröt 187 meter), 20 meter brett och har ett djupgående på 5 meter. Segelytan på de fjärrmanövrerade seglen i de fem masterna (67,5 meter höga) är totalt 2 600 kvadratmeter. Kryssningsfarten med enbart motorer är mellan 10 och 12 knop, med både segel och motor når man 15 knop. Det finns plats för 310 passagerare i 154 hytter och besättningen uppgår till 191 personer.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Tisdag
11.00 Celebrity Eclipse, 121 878 brutto, 314 meter, 2 852 passagerare.
Onsdag
09.00 Magellan, 46 052 brutto, 221 meter, 1 250 passagerare.
Torsdag
04.30 Norwegian Star, 91 740 brutto, 294 meter, 2 346 passagerare.
Fredag
02.30 Regal Princess, 142 229 brutto, 330 meter, 3 600 passagerare.
08.00 AIDAcara, 38 531 brutto, 193 meter, 1 186 passagerare.
15.00 AIDAcara
Lördag
04.30 Serenade of the Seas, 90 090 brutto, 293 meter, 2 490 passagerare.
06.00 Costa Favolosa, 113 216 brutto, 290 meter, 3 780 passagerare.
06.30 MSC Opera, 65 591 brutto, 275 meter, 2 679 passagerare.
08.00 Zuiderdam, 81 769 brutto, 291 meter, 2 272 passagerare.
18.00 Zuiderdam
Söndag
05.30 MSC Musica, 92 409 brutto, 294 meter, 2 536 passagerare.
Nordgående
Tisdag
21.30 Celebrity Eclipse.
23.30 Viking Star, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
Onsdag
18.30 Magellan.
Torsdag
18.30 Wind Surf, 14 745 brutto, 187 meter, 310 passagerare.
18.30 Norwegian Star.
Fredag
19.30 Regal Princess.
Lördag
18.30 Serenade of the Seas.
19.00 Costa Favolosa.
Söndag
17.30 Zuiderdam.
19.30 MSC Musica.

Kryssloggen 13 augusti 2016

Danska segelskutor i regnet på Helsingborgs redd

Kryssloggen 12 augusti 2016

Oljeplattform på väg till Nordsjön

Plattformen FPF-1 bogseras lungt och fint, i fyra knop, ut ur Sundet av Balder Viking och Tor Viking II.

Ithaca Energys flytande produktionsenheten, FPF-1, är på väg till Greater Stella fältet i Nordsjön.

Greater Stella Area, som ligger inom den brittiska kontinentalsockeln håller på att utvinnas av Ithaca Energy. Det ligger i den centrala delen av Nordsjön, ungefär 238 kilometer sydöst om Peterhead.

Den flytande produktionsanläggning som tidigare kallades AH001, har varit på renovering och uppgraderingen på Remontowavarvet i polska Gdansk efter 30 års tjänst i Nordsjön.

Plattformen byggdes ursprungligen av Mitsubishi Heavy Industries varv i japanska Hiroshima och levereras 1977, då till en kostnad av 40 miljoner dollar.

Efter bogsering av FPF-1 till fältet, kommer den att förtöjas på plats med hjälp av tolv förinstallerade ankarkättingar. Därefter kopplas riggen till den befintliga undervattensinfrastrukturen.

Den första oljan väntas kunna levereras cirka tre månader senare.

Plattformen är 82 meter lång, 75 meter bredd och 30 meter hög, djupgånde 6,3 meter och är på 24 727 dödviktston.

Balder Viking och Tor Viking II är systerfartyg, längd 83,7 meter, bredd 18 meter, djupgående 7,20 meter, deplacement 5 800 ton och maxfart 16 knop.

Om mig

Det hela började för tretton år sedan då jag fick frågan om jag vill ha Helsingborgs hamn som bevakningsområde. Jag har alltid fascinerats av ”stora maskiner” så jag tvekade inte. Eftersom intresset för sjöfart i vår region är stort uppfann jag vinjetten "Kryssloggen".
Vi ses!
goran.r.stenberg@gmail.com

Sök i Kryssloggen

Arkiv