Kryssloggen 5 juli 2015

På kryss i Sundet 6 – 12 juli

M/S Azores, tidigare Svenska Amerika linjens M/S Stockholm.

På tisdag förmiddag, cirka halv tolv, väntas M/S Azores vara i höjd med Helsingör och Helsingborg.
Fartyget byggdes för 66 år sedan på Götaverken i Göteborg och levererades som M/S Stockholm till Svenska Amerika Linjen den 7 februari 1948. Därmed är hon det äldsta motordrivna kryssningsfartyget som är i bruk.
Jungfruresan från Göteborg till New York startade i Göteborg 21 februari 1948. Vädret på Atlanten var mycket hårt och Stockholms linjesmäckra skrov som påminner om dåtidens jagare, krängde ordentligt då hon saknade stabilisatorer.
Flera passagerare skadades, varav en så allvarligt att denne omkom.
Fartyget genomgick en stor renovering 1952, men först 1956 fick Stockholm stabilisatorer.
Den 25 juli 1956 kolliderade Stockholm med det italienska passagerarfartyget M/S Andrea Doria vid Nantucket fyr utanför New York. Efter tio timmar sjönk Andrea Doria. Stockholms stäv trycktes in, men fartyget kunde ta sig till New York för egen maskin. På Andrea Doria miste 47 personer livet och på Stockholm fem. Utredningar fastslog att Andrea Doria orsakat olyckan.
Efter reparation i New York kom Stockholm åter i trafik i november samma år.
M/S Gripsholm och Kungsholm var större och mer luxuösa och Stockholm såldes till Östtyskland den 15 maj 1959 och får namnet Völkerfreundshaft.
Hon gjorde kryssningar från Rostock med den östtyska fackföreningsrörelsens arbetare.
Hamnarna som besöktes var mest inom östblocket, men det blev en del resor till Kuba.
Från 1966 hände det att Stena Line chartrade fartyget som då ibland kunde ses i
Sverige. Völkerfreundshaft var ingen bra affär och 1985 såldes skeppet till Panamaregistrerade Neptunus Rex Enterprises som la upp henne i Southampton under namnet Volker.
Mellan 1985 och 1994 förde ex-Stockholm en minst sagt kringflackande existens. Hon byter namn, ägare och läggs upp om vart annat.
Under åren 1986 till 1989 var skeppet flyktingförläggning i Oslo och det stod Fridtjof Nansen i stäven. 1992 Påbörjades en 150 miljonerdollars ombyggnad vid Varco Chiapella varvet i Genua och i oktober 1994 gick hon på premiärkryss som M/S Italia Prima. Festival Cruises tar 2002 över fartyget, nytt namn blev M/S Caribe men några kryssningar blev det inte. I januari 2005 blev fartyget Classic International Cruises flaggskepp med namnet M/S Athena.
Hon chartras av portugisiska Arcacia Shipping. Efter en modernisering blir det Europa- och Australienkryssningar. Mellan 2009 och 2012 var Athena huvudsakligen stationerad i Australiska Fremantle.
Fartyget såldes i september 2013 till Island Cruises Transportes i Portugal och namnet blev nu Azores.
Från januari i år seglar Azores för brittiska Cruise & Maritime Voyages (CMV) där hon ersätter Discovery. Tillsammans med Marco Polo riktar sig Azores till en vuxen publik på den brittiska marknaden.
Azores är på 16 144 bruttoton, 160 meter långt, 21 meter brett och har ett djupgående på 7,9 meter och kryssningsfarten är 17 knop. Det finns plats för 554 gäster och besättningen uppgår till 260 personer.
Denna 12-nätters Östersjökryssning går under namnet ”Baltic Treasures & St Petersburg”. Kryssningen startade söndagen den 4:e juli i Hull. I tur och ordning besöks, Köpenhamn, Warnemünde (Rostock och Berlin), Tallinn, S:t Petersburg (två dagar), Helsingfors, Nynäshamn, Holtenau, Kielkanalen och Brunbüttel innan man är tillbaka i Hull. Cirkapriset per person låg på mellan 11 000 och 55 000 kronor.
Detta är Azores enda besök i Sundet denna säsong.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Måndag
04.30 Viking Star, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
04.30 Seven Seas Voyager, 42 363 brutto, 206 meter, 745 passagerare.
05.30 Mein Schiff 4, 99 430 brutto, 295 meter, 2 506 passagerare.
08.30 Eurodam, 86 273 brutto, 285 meter, 2 104 passagerare.
Tisdag
02.30 Regal Princess, 142 229 brutto, 330 meter, 3 600 passagerare.
04.30 Silver Cloud, 16 927 brutto, 156 meter, 314 passagerare.
04.30 Brilliance of the Seas, 90 090 brutto, 292 meter, 2 501 passagerare.
11.30 Azores, 16 144 brutto, 160 meter, 554 passagerare.
Torsdag
09.30 Corinthian, 4 077 brutto, 88 meter, 98 passagerare.
Fredag
04.30 Silver Whisper, 28 258 brutto, 186 meter, 382 passagerare.
Lördag
05.30 Costa Favolosa, 113 216 brutto, 290 meter, 3 780 passagerare.
09.30 MSC Sinfonia 65 542 brutto, 275 meter, 2 579 passagerare.
Söndag
06.00 Disney Magic, 83 338 brutto, 294 meter, 1 754 passagerare.
09.30 Wind Surf, 14 745 brutto, 187 meter, 310 passagerare.
Nordgående
Måndag
18.30 Mein Schiff 4
20.30 Seven Seas Voyager
23.30 Viking Star
Tisdag
17.30 Eurodam
17.30 Brilliance of the Seas
19.30 Regal Princess
23.30 Azores
Lördag
17.30
Seaborn Quest, 32 346 brutto, 198 meter, 450 passagerare.
19.00 Costa Favolosa
20.30 MSC Sinfonia


  • Bengt K

    Våren 1996 besökte Azores Helsingborg och Oceanhamnen under sitt dåvarande namn Italia Prima. Den Italienska besättningen var väldigt stolt över sitt fartyg, kollisionen med Andrea Doria 40 år tidigare hade förpassats till historieböckerna.
    Det var verkligen ett fint fartyg de gästvänliga italienarna visade upp, ombyggnaden några år tidigare hade blivit lyckad och man fick en oförglömlig rundtur på det nu sista sjögående passagerarfartyget från den klassiska Atlanttrafikens tid. Imponerande att detta fartyg fortfarande seglar på haven efter så många år, hon sjösattes från stapelbädden på Götaverken redan i september 1946.
    Lite bilder från besöket i Helsingborg på länken: http://www.sundsutsikt.se/italia_prima.html