Kryssloggen 9 oktober 2016

AIDAvita sist ut ur Sundet för denna gång

Tyska AIDAvita är sist ut ur Sundet för denna säsong. Hon är ute på en fyradagars kortkryssning Kiel, Köpenhamn och Oslo innan man avslutar i Hamburg.
I höjd med Helsingborg/Helsingör mötte hon danska marinens fregatt HDMS Iver Huitfeldt.
AIDAvita, 42 289 brutto, 203 meter, 1 300 passagerare.

Kryssloggen 4 oktober 2016

Näst sista kryssaren lämnade Sundet

Kryssningssäsongen är snart över för i år och på tisdagskvällen lämnade Brittiska Cruise & Maritime Voyages flaggskepp, M/S Magellan, Sundet. Hon är tillbaka den 10 maj 2017.

Magellan byggdes som M/S Holiday av Aalborg Værft i Ålborg vid Limfjorden på Jylland och levererades den tredje juni 1985 till Carnival Cruise Lines.
Magellan är på 46 052 brutto, 221 meter långt, 28,2 meter brett och har ett djupgående på 7,5 meter. Kryssningsfarten anges till 21 knop. Det finns plats för 1 250 passagerare i 726 hytter. Besättningen uppgår till 660 personer.

”Kryssloggen” på hd.se kommer att fortsätta rapportera om nyheter i kryssningsbranschen och annat som kan vara av intresse då det gäller sjöfarten i Sundet.

Kryssloggen 29 september 2016

Stora lyft mot Kanada

Happy Delta från Big Lift Shipping är specialiserad på tunga transporter, Vid lunchtid passerade hon Helsingborg i stadiga 13 knop. På däck stod fem stycken containerkranar, Konecranes Rubber Tired Gantry (RTG). De är byggda på KCI Konecranes anläggning i Chojnice, när hamnen I Gdynia. Målet är hamnen i kanadensiska Montréal. Kranarna har en lyftkapacitet på 60 ton.

Kryssloggen 25 september 2016

På kryss i Sundet 26 september – 9 oktober

Kryssningssäsongen i Sundet går mot sitt slut och Norwegian Star är en av de sista kryssarna som tar sikte på varmare vatten.
På onsdag går fartyget norrut och väntas som vanligt passera Helsingborg vid halv sju på kvällen. Den morgonpigge kan redan halv fem på morgonen se det upplysta fartyget på sin väg söderut i Sundet.
Man har kurs på Medelhavet och Barcelona. Hamnarna som besöks på denna 14 nätters kryssning är Oslo, Rotterdam, Zeebrugge (Bryssel), Le Havre (Paris), Le Verdon (Bordeaux), Gijon, Lissabon, Cadiz (Sevilla) och Valencia innan man når Barcelona.
Biljettpriserna låg mellan 8 000 och 27 000 kronor per person.
Efter några kryssningar i östra Medelhavet går Norwegian Star genom Suezkanalen och vidare till Indien, Sri Lanka och Asien innan hon seglar vidare till Australien och Nya Zeeland. Det rör sig om 11 till 21 nätters kryssningar. Sommaren 2017 ska Norwegian Star kryssa i östra Medelhavet med Venedig som utgångshamn.
Norwegian Star byggdes ursprungligen vid Meyer werft i tyska Papenburg som SuperStar Libra. När Norwegian cruise line år 2000 förvärvades av Star cruises ändrades namnet på det påbörjade bygget till Norwegian Star.
Inredningen ritades av Tillberg design, då i Viken, numera hemmahörande i Höganäs.
Fartyget döptes 17 november i Miami vid en dubbelceremoni tillsammans med Norwegian Sun. De första åren kryssade Norwegian Star runt i Hawaiis övärld.
Fartyget har plats för 2 348 passagerare i 1 174 hytter. Besättningen uppgår till 1 083 personer. Norwegian Star är på 91 740 brutto, 294 meter långt, 32 meter brett och har ett djupgående på 8,2 meter. Kryssningsfarten är 22,5 knop.
Nästa säsong, med start den 16 maj, kommer Norwegian Getaway att ta Norwegian Stars plats med Köpenhamn som ”turn around port”. Som vanligt blir det omväxlande kryssningar i Östersjön och längs de norska fjordarna.

FLER KRYSSNINGSFARTYG DE KOMMANDE VECKORNA
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Onsdag 04.30 Norwegian Star, 91 740 brutto, 294 meter, 2 346 passagerare.
Nordgående
Onsdag 18.30 Norwegian Star
Torsdag 17.30 AIDAaura, 42 289 brutto, 203 meter, 1 300 passagerare.
Fredag 19.30 Seven Seas Voyager, 42 363 brutto, 206 meter, 745 passagerare.

Övriga kryssningsfartyg i oktober.
Sydgående
4:e oktober
05.30 Magellan, 46 052 brutto, 221 meter, 1 250 passagerare.
Nordgående
9:e oktober
17.30 AIDAvita, 42 289 brutto, 203 meter, 1 300 passagerare.

Kryssloggen 20 september 2016

Samson passerade i morgonsolen

Kranfartyget Samson och bogserkollegan Obelix passerade i Sundet, på väg till hemmahamnen Århus. Den starka lilla flottan har varit med att bygga den nya kryssningskajen i Visby. Kajen byggs i sammarbete mellan Region Gotland och Copenhagen Malmö Port och ska stå klar till sommaren 2018. Fartygen tillhör DBB Salvage A/S och väntar nu på nya uppdrag.

Flytkranen Samson har jobbat med att placera ut betongelement till kajen i Visby.
Kryssloggen 18 september 2016

På kryss i Sundet 19 – 25 september

På torsdag, vid 17.30-tiden, går M/S AIDAaura norrut i Sundet.
AIDAaura var det första fartyg från den stora tyska koncernen som besökte Helsingborg. Det hände den sjunde juni i år. Andra gången som fartyget anlöpte, den 28:e i samma månad, blev också lyckat med bra väder. Nu hoppas hamnen att AIDA cruises lägger fler kryssningsanlöp hit.
Den nu aktuella 12-nätters kryssningen börjar i Kiel på onsdag kväll. Därefter följer Köpenhamn, Amsterdam, Dover (London), Le Havre (Paris), Ferrol (nordvästra Spanien), Lissabon (två dagar) och Cádiz innan man avslutar i Palma på Mallorca.
Biljettpriserna har legat mellan 12 600 och 43 000 kronor per person i dubbelhytt, samt flyg tillbaka till Kiel från Mallorca.
AIDAaura levererades från det tyska Aker MTW varvet i Wismar och döptes av supermodellen Heidi Klum i hemmahamnen Warnemünde den 12 april 2003.
AIDAaura är på 42 289 brutto, 203 meter långt, 28,1 meter brett och har ett djupgående på 6,2 meter.
Kryssningsfarten är 20 knop. Det finns plats för 1 266 passagerare (maximalt 1 300) i 633 hytter. Besättningen uppgår till 418 personer.
Aida cruises, ursprungligen bildat som Deutsche Seereederei, har sitt huvudkontor i Rostock och är det marknadsledande kryssningsrederiet i Tyskland. Alla deras elva fartyg har stora röda munnar och ögon målade på förskeppet. Rederiet ingår sedan 1999 i världens största kryssningskoncern, den brittisk-amerikanska Carnival-gruppen.
AIDA cruises målgrupp är yngre, aktiva tysktalande gäster. Fartygen har eget ölbryggeri ombord, särskilt soldäck för nudister och medför ett större antal mountainbikes som kan hyras för utflykter.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Måndag
09.30 AIDAaura, 42 289 brutto, 203 meter, 1 300 passagerare.
Nordgående
Tisdag
23.30 Viking Sea, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
Torsdag
17.30 AIDAaura.

Kryssloggen 11 september 2016 • Uppdaterad 9 september 2016

På kryss i Sundet 12 – 18 september

Brittiska Cruise & Maritime Voyages flaggskepp, M/S Magellan, passerar Helsingör/Helsingborg på onsdagsmorgonen vid halvtiotiden, på väg söderut mot Köpenhamn. Samma dag går hon norrut vid halvsju på kvällen.
Magellan byggdes som M/S Holiday av Aalborg Værft i Ålborg vid Limfjorden på Jylland och levererades den tredje juni 1985 till Carnival Cruise Lines. Drygt två veckor senare avgick Holiday till Miami där hennes jungfrukryssning till Karibien startade den 13 juli. Från den fjärde september 2005 chartrade amerikanska Military Sealift Command fartyget i sex månader. Under den tiden låg skeppet utanför New Orleans som nödbostad till de som blivit hemlösa på grund av orkanen Katrina. Holiday gick åter i kryssningstrafik under senare halvan av 2006. Drygt ett år senare ändrades namnet till Carnival Holiday. Fartyget överfördes till Iberocruceros som Grand Holiday. Efter en omfattade renovering gjorde skeppet sin första kryssning för det spanska rederiet i maj 2010.
I november 2014 bestämdes att Iberocruceros skulle uppgå I Costa Cruises.
Grand Holiday övergick till brittiska Cruise & Maritime Voyages och i mars 2015, efter renovering, gick hon i trafik som Magellan.
Magellan är på 46 052 brutto, 221 meter långt, 28,2 meter brett och har ett djupgående på 7,5 meter. Kryssningsfarten anges till 21 knop. Det finns plats för 1 250 passagerare i 726 hytter. Besättning uppgår till 660 personer.
Den 12 nätter långa kryssningen ” Baltic Cities & St Petersburg” startade den 12 september i London (Tilbury), där den också avslutas den 24 september. De städer som besöks däremellan är Köpenhamn, Warnemünde (Berlin), Tallinn, S:t Petersburg (två nätter), Helsingfors och Nynäshamn (Stockholm). Biljettpriserna har legat på mellan 11 800 och 47 800 kronor per person.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Måndag
04.30 Seven Seas Voyager, 42 363 brutto, 206 meter, 745 passagerare.
08.00 Black Watch, 28 670 brutto, 205 meter, 807 passagerare.
Onsdag
04.30 Norwegian Star, 91 740 brutto, 294 meter, 2 346 passagerare.
09.30 Magellan, 46 052 brutto, 221 meter, 1 250 passagerare.
Söndag
05.30 Mein Schiff 4, 99 430 brutto, 295 meter, 2 506 passagerare.
Nordgående
Måndag
17.30 Marina, 66 084 brutto, 238 meter, 1 258 passagerare.
19.30 Seven Seas Voyager.
Tisdag
23.30 Viking Star, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.
Onsdag
18.30 Magellan.
18.30 Norwegian Star.
Söndag
18.30 Mein Schiff 4.

Kryssloggen 4 september 2016

Ett annorlunda skepp

Den minst sagt udda farkosten/plattformen är på väg till Mukran på tyska Rügen.

GMS Endeavour är en självgående och självlyftande boende- och borrfarkost. Den har kapacitet att logera upp till 142 personer. GMS Endeavour, som är 76 meter lång och 36 meter bredd, kan arbeta i vattendjup upp till 65 meter.

GMS Endeavour ska användas i byggandet av Arkona vindkraftspark i Östersjön mellan den tyska ön Rügen och Bornholm.
De senaste månaderna har transporter av ställningar från Lindoe Offshore Renewables Center i danska Odense passerat genom Sundet.
Vindkraftsparken Arkona kommer att vara i full drift under 2019. Den norska koncernen Statoil har en andel på 50 procent av projektet och har redan från starten deltagit som partner. E.ON kommer att ansvara för konstruktionen och driften av vindkraftsparken. Investeringen uppgår till mer än 1,2 miljarder euro. Detta kommer att göra E.ON till det första företaget som driver en egen vindkraftspark till havs i både det tyska Nordhavet och Östersjön.

Kryssloggen 4 september 2016 • Uppdaterad 1 september 2016

På kryss i Sundet 5 – 11 september

På söndagskvällen, vid halvtio-tiden, går spanska Pullmantur Cruises M/S Monarch norrut i Sundet.
Fartyget byggdes på franska Chantiers de l’Atlantique varvet i Saint-Nazaire som M/S Monarch of the Seas och levererades till Royal Caribbean Cruises den 15 oktober 1991.
Tillsammans med systerfartygen Sovereign of the Seas (som givit namn åt klassen) och Majesty of the Seas var dessa fartyg bland de största i kryssningsbranschen i det sena 1980-talet och början av 1990-talet.
Karin Stahre Janson, från Strömstad (nu bosatt i Göteborg), befordrades till kapten den femte mars 2007 på Monarch of the Seas. I och med det var hon den första kvinnan i världen att ta befäl på ett stort kryssningsfartyg.
Royal Caribbean Cruises överförde Sovereign of the Seas och Monarch of the Seas till sitt spanska dotterbolag, Pullmantur Cruises, under 2008 respektive 2013.
Planerna på att även flytta Majesty of the Seas till Pullmantur har däremot skrinlagts.
Efter en omfattade renovering gjorde M/S Monarch sin första kryssning för det spanska rederiet i april 2013.
Monarch är på 73 744 brutto, 268,3 meter långt, 32,2 meter brett och har ett djupgående på 7,5 meter. Kryssningsfarten anges till 22 knop.
Det finns plats för 2 744 passagerare i 1 193 hytter i 15 kategorier där de kungliga sviterna är störst med sina dryga 64 kvadratmeter. Besättningen uppgår till 822 personer.
Den åtta dagar långa kryssningen ” Tesoros Clasicos Cruise” (En kryssning till klassiska skatter) startade den tionde september i Rostock (Berlin, Hamburg).
De hamnar som besöks är Köpenhamn, Ljmuiden (Amsterdam), Dover (London och Leeds) och Le Havre (Paris och Normandie) innan resan avslutas i Bilbao.
Biljettpriserna för kryssningen har legat mellan 6 000 och 11 900 kronor per person.
Efter denna kryssning går Monarch sedan över Atlanten till sina ”hemmavatten” vintertid, ABC-öarna, Panama, Venezuela och Mexico i södra Karibien.
FLER KRYSSNINGSFARTYG I VECKAN
Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.
Sydgående
Måndag
04.30 Norwegian Star, 91 740 brutto, 294 meter, 2 346 passagerare.
Tisdag
04.30 Koningsdam, 99 500 brutto, 298 meter, 2 650 passagerare.
Onsdag
05.30 Mein Schiff 1, 76 522 brutto, 260 meter, 1 896 passagerare.
Fredag
05.30 Mein Schiff 1.
09.30 AIDAaura, 42 289 brutto, 203 meter, 1 300 passagerare.
Lördag
02.30 Regal Princess, 142 229 brutto, 330 meter, 3 600 passagerare.
Nordgående
Måndag
15.30 Deutschland, 22 496 brutto, 175 meter, 520 passagerare.
18.30 Norwegian Star.
Tisdag
17.30 Koningsdam.
Onsdag
18.30 Mein Schiff 1.
Fredag
19.30 Mein Schiff 1.
Lördag
19.30 Regal Princess.
Söndag
19.30 MSC Musica, 92 409 brutto, 294 meter, 2 536 passagerare.
21.30 Monarch, 73 937 brutto, 268 meter, 2 744 passagerare.

Kryssloggen 2 september 2016

Räddningsaktion i Sundet

Regal Princess, arkivbild.

I går, torsdag strax innan klockan 17, kom mycket oväntat kryssningsjätten Regal Princess in i Sundet norrifrån. Förklaringen till att hon gjorde en avstickare från ordinarie rutt, Oslo till Warnemünde, var att en passagerare ombord insjuknat. Tre läkare på Regal Princess gjorde bedömningen att patienten, en man, måste omedelbart få sjukhusvård. Därför gick det 330 meter långa kryssningsfartyget in och la sig utanför Kronborg. Sedan fördes mannen och hans hustru i land med en av fartygets tenderbåtar.
-Anledningen till att man inte hämtade med helikopter var att läkarna bedömde att en sådan manöver skulle vara för stressande för patienten, säger Lars Skjolden, pressofficer vid danska Søværnet och fortsätter:
-På kajen mötte ambulans. Under eskort av en polisbil fördes sedan den sjuke till Rikshospitalet i Köpenhamn.
Jan Steen i Helsingör har lagt upp sina bilder och iakttagelser på facebook, se länk.

Regal Princess brutto är 142 229 och längden är 330 meter.Den största bredden är 38 meter och skeppet har ett djupgående på 9,3 meter. Kryssningsfarten är 22 knop.

På fartygets 19 däck finns plats för 3 560 passagerare i 1 780 hytter, av dessa har 1 438 havsutsikt. Besättningen uppgår till 1 346 personer.

Den tionde september går Regal Princess från Köpenhamn till New York. Därifrån ska man kryssa på Kanada och New England innan man den 27 oktober återvänder till Karibien.

Om mig

Det hela började för tretton år sedan då jag fick frågan om jag vill ha Helsingborgs hamn som bevakningsområde. Jag har alltid fascinerats av ”stora maskiner” så jag tvekade inte. Eftersom intresset för sjöfart i vår region är stort uppfann jag vinjetten "Kryssloggen".
Vi ses!
goran.r.stenberg@gmail.com

Sök i Kryssloggen

Arkiv